بازیافت قاب پنجره ،استفاده از روش solvay

مکان فعلی شما :  

بازیافت قاب پنجره

برای بازیافت pvc قاب پنجره و پروفیل و استفاده از آن در قاب پنجره جدید، روش solvay کاربرد دارد. در قاب های پنجره حدود ۳۰% وزنی pvc و ۷۰% وزنی شیشه، فلز، چوب و پلاستیک دارند. قاب پنجره ممکن است شامل قاب های چوبی پوشش داده شده با پلاستیک نیز باشد. برای بازیابی pvc موجود در قاب پنجره می توان از روش solvay استفاده کرد. در این فرایند مواد ورودی به قیف خوراک هدایت می شوند. دستگاه پرس قاب های پنجره را به بخش های کوچکتر مجزا می کند به گونه ای که طول متوسط آن ها از m 1/3 تجاوز نکند. یک جفت پولی فشار عمودی را به دستگاه خردکن منتقل می کند تا مواد با سرعت کنترل شده ای به خردکن وارد شوند. قطعات خرد شده کوچکتر از توری عبور کرده و روی تسمه نقاله می ریزند، در حالیکه قطعات بزرگتر به خرد کن بازگردانده می شوند. مخلوط pvc، فلز، شیشه، لاستیک و کمی چوب از درام فلزی چرخان عبور داده می شوند. قطعات فلزی آهنی جدا شده و به ظرفی انتقال داده می شوند. آنگاه مخلوط با ورود به یک درام فلزی غربالی، به چهار اندازه دسته بندی می شود:
-کمتر از mm 4
-mm 4-15
-mm 15-45
-بیش از mm 45.

جز ریزتر دارای حدود ۲/۵% ذرات شیشه است که تخلیه می شود. جز بسیار درشت (بیش از mm 45) به خردکن بازگردانده می شود. جز mm 15-45 به جداساز فلزات غیرآهنی ارسال می شود و آنگاه وارد جداساز لاستیک می شود که شامل درام چرخان با پوشش لاستیکی است. پس از جداکردن فلز و لاستیک این جز به خردکن بازگردانده می شود. مخلوط مواد با اندازه ذرات mm 4-15 را که شامل pvc، شیشه، خرده های ملات و تراشه های چوب است، به درام غربالی دیگری هدایت می کنند.

بازیافت قاب پنجره
در این مرحله مواد مجدد به دو جز با اندازه ذرات mm 4-8 و mm 8-15 جداسازی می شوند. دو خط فراورش جداگانه برای هر یک از این اندازه ذرات بکار گرفته می شود تا در مجموع چهار خط فراورش به دست آید.
جداسازی چوب و شیشه در هر یک از این خطوط فراورش انجام می شود. چوب با کمک الک های لرزشی جدا می شود که از زیر آن ها جریان پرفشار هوا از میان سوراخ های الک دمیده می شود.
چوب که وزن به نسبت سبکی، در مقایسه با سایر مواد همراه خود دارد، به سمت پایین روی بالشتکی از هوا حمل می شود. در حالیکه ذرات سنگین تر به سوی بالا هدایت می شوند. جداسازی شیشه به روش مشابه روی الک دیگری انجام می پذیرد که در آن ذرات سبک تر (مانند pvc) به طرف پایین حمل می شود و ذرات سنگین تر (مانند شیشه) به بالا هدایت می شوند.
پس از جدا کردن چوب و شیشه، جز pvc از تمام چهار خط فراورش به دست می آید. ذرات فلزی به شکل الکترونیکی آشکار و جدا می شوند.
Pvc خالص سازی شده را به آسیاب حمل می کنند تا به ذرات با اندازه mm 6-3 آسیاب شوند. بطور همزمان، ذرات با آب شست و شو داده شده با هوای داغ خشک می شوند. Pvc به چهار جز با اندازه ذرات ۳، ۴، ۵ و mm 6 دسته بندی می شود. دانه های درشت تر (بیش از mm 6) به آسیاب خیس بازگردانده می شوند. ذرات لاستیک ریز از pvc بوسیله الک های لرزشی جدا می شوند.
مرحله نهایی شامل فرایند جداسازی نور الکترونیکی به کمک رنگ است. در این فرایند با استفاده از هوای فشرده ای که به شکل زمان دار قطع و وصل می شود، ذرات pvc سفید از غیر سفید جدا می شوند. این کار برای هر یک از اجزا با دانه بندی های مختلف انجام می شود. Pvc سفید با دانه بندی های مختلف در سیلوهای جداگانه ذخیره می شوند، در حالی که جریان های pvc غیر سفید با یکدیگر مخلوط و در یک سیلو ذخیره می شوند.
فرایند، جزئیات ویژه ای دارد که آن را برای محیط زیست مناسب می سازد. هیچ نوع آلودگی هوا به وجود نمی آید، زیرا خرد کن و فویل موجود در جریان هوا گرفته شوند و در یک ریز صافی به تله بیفتند. آسیاب و درام های غربالی نیز در فضای بسته قرار دارند تا از انتشار صدا کاسته شود.
همچنین به کمک آسیاب خیس و شست و شو، pvc آسیابی بازیافت می شود. Pvc بازیافتی برای تولید پروفیل های پنجره بوسیله کواکستروژن بکار می رود. برای دستیابی به نمایی زیبا برای قاب های پنجره، که خواسته مصرف کنندگان است، در پروفیل های کواکسترود شده از لایه های داخلی pvc بازیافتی استفاده می شود، در حالیکه لایه بیرونی از pvc نو است. قاب های جدید شامل ۸۰% وزنی pvc بازیافتی است و خواص مکانیکی و کارایی آن را می توان با قاب های pvc ساخته شده از ۱۰۰% مواد نو مقایسه کرد.