روش های بازیافت ABS ؛بازیافت مکانیکی، بازیافت شیمیایی

مکان فعلی شما :  

روش های بازیافت ABS ؛بازیافت مکانیکی، بازیافت شیمیایی

بازیافت مکانیکی
اولین قدم و مرحله بسیار مهم برای بازیافت پلاستیک ها از قطعات الکتریکی و الکترونیکی، جداسازی و دسته بندی است. رزین پلاستیکی در مقایسه با مقدار اندک فلزات مختلف بکار رفته در قطعات الکتریکی از تنوع زیادی برخوردارند. کلید موفقیت بازیافت و تامین خوراک باکیفیت، وجود مشتری برای پلاستیک های بازیافتی و بازار برای مواد بازیافتی است زیرا در هر محصول از نوع متفاوتی رزین استفاده می شود.
در محصولاتی که از یک نوع رزین تولید می شوند، تنوع زیادی در بکارگیری رنگ و سایر افزودنی ها وجود دارد.

بازیافت مکانیکی به عنوان یکی از روش های بازیافت ABS ، به دو صورت حلقه باز و حلقه بسته انجام می شود.
در فرایند مکانیکی حلقه بسته، ضایعات چرخه تولید هر واحد به وسیله همان واحد بازیافت می شود. بدین معنی که پلیمرهای ضایعاتی، دوباره در چرخه تولید استفاده می شوند. استفاده از ضایعات در آمیخته سازی از جمله زمینه هایی است که به آن توجه بسیار شده است.
فرایند بازیافت مکانیکی حلقه باز روی مجموعه ای از محصولات ضایعاتی مختلف اجرا می شود. در این روش ابتدا تجهیزات اسقاطی خرد می شوند و قطعات فلزی آهنی و غیرآهنی با استفاده از آهن ربای مغناطیسی و ایجاد جریان گردابی و روش شناورسازی تفکیک می شوند. سپس سایر ناخالصی ها مانند برچسب ها جداسازی می شوند. در نهایت خرده های پلیمری با پیمودن مراحلی شناسایی شده و از یکدیگر تفکیک می شوند.

روش های بازیافت ABS

 

بازیافت شیمیایی
تبدیل رزین ABS به پلیمر خالص، با استفاده از حلال شیمیایی مناسب امکان پذیر است. امروزه به روش بازیافت شیمیایی به دلایل زیر و از دید تجاری توجه بسیار شده است.
-جدا کردن افزودنی ها و مواد نامحلول به وسیله صاف کردن امکان پذیر است و افزودنی ها را می توان دوباره استفاده کرد.
-جداسازی هر نوع ماده فاسد و معیوب، مانند توده های جامد که در اثر تخریب در طول زمان ایجاد شده اند، در مراحل انحلال امکان پذیر است.
-به جز زمان گرمادهی برای انحلال، امکان هیچ نوع تخریبی در فرایند بازیافت وجود ندارد. برای حذف احتمال تخریب، دما با توجه به نوع حلال و شرایط انحلال اعمال می شود
-پلیمر بازیافت شده، فاقد هر نوع آلودگی بوده و برای هر نوع آلودگی بوده و برای هر کاربردی مناسب است. در نتیجه محصول نهایی از نظر کیفیت با ماده اولیه برابری می کند.

در روش های بازیافت ABS ، خواص پلیمرها پس از بازیافت موضوع بسیار مهم و درخور توجهی است، زیرا در مجموع خواص پلیمرهای بازیافتی از پلیمر نو ضعیف تر است. علت این موضوع رخ دادن پدیده تخریب در دوره عمر پلیمرها است.