فرایند بازیافت کابل pvc ،کاربردهای pvcبازیافتی از سیم و کابل

مکان فعلی شما :  

بازیافت کابل pvc

عایق سیم و کابل از زمینه های عمده کاربرد pvc نرم است. نزدیک به ۹% pvc تولید شده در اروپای غربی و ۴% تولید آن در آمریکا برای کاربرد در کابل استفاده می شود، تا چند سال قبل پلاستیک های حاصل از ضایعات کابل و سیم، خرد و در نهایت دفن می شدند. ۷۵% وزنی این پلاستیک های خرد شده را pvc تشکیل می دهد و باقیمانده آن نیز بطور عمده پلی استر، نایلون و پلی اتیلن شبکه ای (PEX) است.

با وضع قوانین جدید پیرامون دفن مواد سمی، توده های خرد شده حاصل از سیم و کابل- بدلیل داشتن افزودنی های کادمیم و سرب- ضایعات خطرناکی محسوب می شوند. استئارات های سرب، پایدارکننده های انتخابی برای pvc بکار رفته در عایق کابل هستند، زیرا این مواد نمک هایی  که به خواص دی الکتریکی عایق ها آسیب برساند، ایجاد نمی کند. پایدارکننده های سربی هنگام سوزاندن در دمای زیاد تبخیر شده و وارد هوا می شوند. لذا با توجه به سمیت این پایدارکننده ها دفن و سوزاندن ضایعات کابل منسوخ شده است.

افزون بر این، باقیمانده های بسیار جزئی مس نقش کاتالیزور را در تشکیل دیوکسین ایفا می کنند. با توجه به این مسائل، بازیافت کابل در چرخه بسته بهترین گزینه برای این نوع بازیافت است. عایق های پلاستیکی خرد شده را می توان بطور مستقیم قالب گیری مجدد کرد و از آن قطعاتی مفید ساخت. ولی در حقیقت، این عایق ها بدلیل ماهیت مخلوط بودن، برای کاربردهای مصرفی و با کارایی کم، مفید هستند.

این توده های خرد شده افزون بر ذرات مس، ترکیبی ازعایق های پلاستیکی مانند پلی اتیلن، پلی اتیلن شبکه ای شده، پلاستیک های مختلف و فلوئور پلیمرها را شامل می شوند. این آلودگی ها خواص کشش و ازدیاد طول محصولات قالب گیری مجدد را تضعیف می کنند.

فرایندهای پاکسازی و بازیافت عایق های کابل بصورت زیر است:

– خرد کردن فلز و پلاستیک

– مسیر الک کردن

– شست و شو با سرعت pvc زیاد و جداسازی براساس چگالی (با استفاده از سه محلول با چگالی های مختلف)

– آب کشیدن و خشک کردن

– صاف کردن مذاب pvc و از بین بردن آلودگی تا حد ممکن

 

 کاربردهای pvc بازیافتی از سیم و کابل شامل پادری، شلنگ خانگی، کف پوش و گلگیر کامیون هاست. همچنین این ماده در مواد صداگیر و لرزه گیر نیز کاربرد دارد. Pvc بازیافتی از کابل خواص مکانیکی مناسبی دارد ولی ظاهر آن رضایت بخش نیست زیرا ناخالصی ها در مدت اکستروژن تمایل به مهاجرت به سطح pvc دارند.

Geon از pvc بازیافتی تا ۳۰% در ساخت روکش کابل استفاده می کند. خواص این روکش را می توان با روکش ساخته شده از مواد اولیه جدید مقایسه کرد. برای امکان پذیر ساختن بازیابی pvc بکار رفته در عایق سیم و کابل با چرخه بسته لازم است خالص سازی بیشتری روی مواد انجام شود. خالص سازی بیشتر pvc بوسیله صاف کردن مذاب امکان پذیر است. با اینکار pvc به درجه ای از خلوص مناسب برای عایق سازی می رسد که خاصیت بحرانی آن استحکام دی الکتریکی بشمار می رود. وجود مقادیر بسیار جزئی از رسانا (مانند ذرات ریز مس) اثر بسیار نامطلوبی روی استحکام دی الکتریکی عایق دارد.

برخی از شرکت های اروپایی pvc روکش کابل را بازگردانده و آن را دوباره در روکش کابل استفاده می کنند. در آمریکا pvc بازیافت شده به روش Geon، که از عایق های سیم و کابل بدست می آید، در تولید صفحات وینیلی انعطاف پذیر استفاده می شود. این صفحه ها بعنوان صداگیر در خودروها بکار می روند.