معرفی ورق های تولیدی ABS و ویژگی های مهم پساب خروجی از تولید آن

مکان فعلی شما :  

معرفی ورق های تولیدی ABS و مشخصات آن
ورق اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن یکی از پرمصرف ترین ورق های پلاستیکی می باشد. این ورق دارای سه مونومر آکریلونیتریل، بوتادین و استایرن می باشد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاصی در ورق ایجاد می کنند.

  • آکریلونیتریل
    سفتی- استحکام مذاب- پایداری در مقابل فرسودگی- پایداری در مقابل عوامل شیمیایی
  • بوتادین
    استحکام مذاب- مقاومت ضربه ای- چقرمگی در دمای پایین
  • استایرن
    سفتی- شفافیت- فرایند پذیری آسان

ورق های تولیدی ABS در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند که برحسب نوع استفاده، این اندازه ها متغیر بوده و تولید کنندگان نیز براساس سفارش مشتریان و  این اندازه ها را تنظیم می کنند.
از آنجاییکه ورق های تولیدی کاملا مسطح و ساده می باشند، بنابراین به صورت خام قابل استفاده نیستند.
اکثر ورق های تولیدی ABS از نوع ترموفرم می باشند. به این معنی که این ورق ها باید طی یک مرحله ترموفرمینگ قالب دهی شوند و به شکل موردنظر درآیند. عملیات ترموفرینگ نیز به روش های مختلف انجام پذیر است ولی در روش متداول با استفاده از قالب موردنظر و ایجاد خلا شکل موردنظر حاصل می شود.
بعضی از تولیدکنندگان قابلیت عملیات ترموفرینگ را نیز دارند و محصول نهایی را با توجه به سفارش مشتریان تولید می کنند. ولی بسیاری از تولیدکنندگان نیز فقط ورق خام تولید می کنند و عملیات ترموفرینگ توسط سایر بخش ها انجام می گیرد. 

پساب خروجی از یک واحد تولیدی ورق های ABS حاوی مقادیر زیادی COD و TKN بوده با این حال تصفیه بیولوژیکی به عنوان یکی از گزینه های اولویت دار به منظور تصفیه این پساب استفاده شده است. ویژگی های مهم پساب خروجی از یک واحد تولید ABS در جدول زیر ارائه شده است. تصفیه بیولوژیکی این نوع پساب با روش های متداول نیاز به زمان ماند طولانی دارد و ۶۱ درصد نیتروژن آلی موجود در پساب ناشی از وجود اکریلونیتریل است. کاربرد سیستم های بیولوژیکی متداول از جمله سیستم لجن فعال متعارف در تصفیه ترکیبات آروماتیک و نیتریل های مقاوم نیازمند تمهیداتی از جمله استفاده از فرایندهای نوین و میکروارگانیسم های سازگار شده به این ترکیبات است. 

ورق های تولیدی ABS
واحد تولید ABS شرکت پتروشیمی تبریز با ظرفیت تولید ۳۵۰۰۰ تن در سال دارای یک واحد پیش تصفیه پساب به منظور کاهش COD و TSS پساب قبل از تخلیه به واحد تصفیه خانه مرکزی است. این واحد پیش تصفیه دارای واحدهای عملیاتی و تعدد و واحد بیولوژیکی از نوع لجن فعال است.