موانع بازیافت ABS ، بازار ABS در ایران

مکان فعلی شما :  

بازار ABS در ایران

تنها تولید کننده داخلی ABS پتروشیمی تبریز با ظرفیت ۳۵۰۰۰ تن در سال است. با توجه به تولید جهانی حدود ۶/۵ میلیون تن در سال و سهم سرانه یک درصد از تولید جهانی، مصرف داخلی هم باید بین ۳۵ تا ۷۰ هزار تن در سال باشد.
در جدول زیر مقدار مصرف ABS با توجه به کاربردها نشان داده شده است. طبق جدول بیشترین حجم ABS در تولید لوازم الکتریکی، الکترونیکی و خودروسازی به مصرف می رسد.

موانع بازیافت ABS

از سال ۱۹۸۰ با توسعه فناوری محصولات الکتریکی و الکترونیکی مشتری محور، واحدهای تولیدکننده بی شماری در حال ارائه محصولات خود به مشتریان بوده اند. در اثر تحولات سریع در ظاهر و قابلیت این تجهیزات، عمر مفید این تجهیزات الکترونیکی رو به کاهش است. این موضوع سالانه موجب تولید حجم بسیار زیادی ضایعات می شود.

موانع بازیافت ABS

طبیعی است که یکی از روش های حذف ABS ضایعاتی، مانند pvc، پلی استایرن و… دفن کردن است. اما بدلیل کمبود ظرفیت دفن کردن و ملاحظات زیست محیطی روش های جدید بازیافت در حال گسترش است.
روش اولیه و سنتی حذف ضایعات ABS در آمریکا نیز دفن کردن و سوزاندن است. هرساله میلیون ها تن رایانه دور ریخته شده و انواع ضایعات الکترونیکی در آمریکا تولید می شوند. آمار زباله های الکترونیکی که ۵-۲% زباله خشک شهری این کشور را تشکیل می دهد، به شدت در حال افزایش است
از آنجا که بازیافت محصولات الکترونیکی در ابتدای راه قرار دارد برای توسعه بیشتر آن، افزایش آگاهی مصرف کنندگان از لزوم بازیافت ضروری به نظر می رسد.
تعدادی از تولیدکنندگان اصلی تجهیزات رایانه ای مانند Dell, HP, IBM روشی برای بازیافت این تجهیزات ایجاد کرده اند که در اصطلاح take-back نامیده می شود. بدین معنی که این شرکت ها محصولات الکترونیکی مصرف نشده تولید خود را جمع آوری می کنند. سپس آن ها را به دو گروه قابل استفاده مجدد و بازیافت پذیر تفکیک می کنند. عامل مهم در این مرحله عمر محصولات و کارایی الکترونیکی آن هاست.
از نگرانی های عمده درباره تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی ضایعاتی، وجود مواد خطرناک است. پلاستیک ها معمولا با کمک بازدارنده های شعله پایدار می شوند که مواد خطرناکی هستند و استفاده از آن ها ممنوع است. این موضوع بدان معنی است که ضایعات پلاستیکی این محصولات برای بازیافت مناسب نیست. پژوهش ها نشان داده است تقریبا ۴۰% پلاستیک هایی که برای تولید رایانه ها استفاده می شوند به درستی نشان دار شده اند. اما وجود مواد افزودنی به ندرت در این نشان گذاری ها مشخص می شود.
در شکل زیر درصد وجود پلاستیک ها در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مشخص شده است.

موانع بازیافت ABS

از دیگر موانع بازیافت ABS، تفکیک اجزای این محصولات و جدا کردن ناخالصی هایی مانند پایه های لاستیکی و برچسب هاست. در مورد اثر این مواد بر بازیافت، اطلاعات کافی در دست نیست.